Nauczyciele języka polskiego szkół podstawowych (kl. 4-8)
• Jak sprawdzić, czy pracę napisał uczeń
• Jak wykorzystać sztuczną inteligencję do doskonalenia umiejętności redagowania przez uczniów tekstów użytkowych oraz literackich
Nauczyciele języka polskiego szkół podstawowych (kl. 4-8)
• Jak sprawdzić, czy pracę napisał uczeń
• Jak wykorzystać sztuczną inteligencję do doskonalenia umiejętności redagowania przez uczniów tekstów użytkowych oraz literackich
Nauczyciele i wychowawcy wszystkich typów szkół i placówek, pedagodzy, psycholodzy szkolni
• Samoocena – podstawowe pojęcia
• Samoocena a funkcjonowanie szkolne i rówieśnicze uczniów
• Dalekosiężne skutki zawyżonej i zaniżonej samooceny u dzieci i młodzieży
• Cykl poczucia własnej wartości, poczucie wartości a funkcjonowanie
• Przekonania wzmacniające poczucie wartości
Nauczyciele języka polskiego szkoły podstawowej (kl.8)
• Testowanie wspomagające zapamiętywanie (mikrotestowanie, test powtórka, test z wyborem trudności)
• Powtórki poprzez grywalizację (chińczyk, wyścig na metrze, komiks)
• Ciekawe zadania wspomagające utrwalanie pamięciowe (heksy w kółko, pudełko tajemnic, kapusta)
• Powtórki lekturowe (karciane lekturowe narracje)
• Powtórki w grupach (wędrujące plakaty, karuzela burzy mózgów, pytania z kubka) • Atrakcyjne zadania dzięki TIK (generatory krzyżówek, wykreślanek, trimino, Wordwall)
Nauczyciele i wychowawcy wszystkich typów szkół i placówek
Pedagodzy, psycholodzy szkolni
• ZA – informacje ogólne – podstawowe pojęcia
• Ogólna charakterystyka „Asperdzieciaka”
• Funkcjonowanie w sferze behawioralnej, społecznej, komunikacyjnej i poznawczej
• Mistrzynie kamuflażu – kilka słów o dziewczętach z ZA
• Zespół Aspergera jako zaburzenie uczenia się zachowań społecznych
• Wspieranie „osobistej nawigacji” w okresie dojrzewania
• Związki koleżeńskie nastolatków z ZA
• Myślenie absolutne i relatywne. Interakcja otwarta i instrumentalne
• Aspie i typy temperamentalne
• Nieco praktyki
• Niewypowiedziane zasady – praktyczne rady dla „asperdzieciaka”
Nauczyciele i wychowawcy wszystkich typów szkół i placówek
Pedagodzy, psycholodzy szkolni, pracownicy poradni psychologiczno-pedagogicznych
Studenci kierunków psychopedagogicznych
• Dzieci środka – kim są?
• Klasyfikacja uczniów z inteligencją niższą niż przeciętna
• Charakterystyczne zaburzenia u dzieci środka
• Wymagania nauczyciela co do formy pracy
• Rodzice dzieci środka
• Nisza edukacyjna
• Uczeń przeciętny – jaki jest? Trudności „przeciętniaka”
• Wskazówki dla nauczycieli
• Temperament w szkolnej ławce
• Kod językowy a trudności szkolne
• Czy dobre stopnie gwarantują sukces na polu zawodowym?
• Kompetencje emocjonalne, czym są, w czym mogą pomóc?
• Kilka dobrych rad praktyka
Nauczyciele języka polskiego szkół podstawowych (kl. 4-8)
• Znaczenie nauczania sensorycznego: jak zaprząc dłonie do uczenia się i zapamiętywania
• Wykorzystanie prostych przedmiotów w procesie uczenia się o języku
• Rola narracji w nauce treści językowych
• Praktyczne sposoby ułatwiające rozumienie gramatyki
• Wizualizacja w nauce o języku – heksy
• Kreatywne metody na językowe zawiłości: kostki, karty, klamerki i inne
• Techniki utrwalania wiedzy
Nauczyciele i wychowawcy wszystkich typów szkół i placówek
Pedagodzy, psycholodzy szkolni, inni specjaliści pracujący z dzieckiem i rodziną
Studenci kierunków psychopedagogicznych
• Praca z rodziną dysfunkcyjną i zmarginalizowaną
• Konsekwencje dysfunkcji dla dorosłych członków rodziny oraz dzieci
• Funkcjonalne mechanizmy przystosowawcze dzieci z rodzin z problemem uzależnień
• Konstruktywne sposoby budowania relacji dorosły – uczeń. Strategie pracy nauczyciela- wychowawcy
• Kilka słów o współpracy z rodzicami
• Trudności w uczeniu się jako źródło problemów w przystosowaniu szkolnym uczniów
z rodzin dysfunkcyjnych
• „Dzieci żelazne” – elementy koncepcji Rezyliencji
Nauczyciele edukacji przedszkolnej
• Metodyka pracy z kartami
• Realizacja treści podstawy programowej wychowania przedszkolnego z wykorzystaniem kart
• Rozwijanie kompetencji kluczowych dzieci z wykorzystaniem kart
• Karciane zabawy ruchowe
• Rozmowy o emocjach, zachowaniach, problemach wspierane kartami
• Trening uważności, myślenia, pamięci wspierany kartami
• Karty Milowe, karty wartości, Dixit i inne
Ryszard Markowicz
Niestety nie wszyscy kochają matematykę. Niektórzy uważają, że jest nudna, niektórzy, że trudna. Poprzez użycie technologii XXI wieku możesz sprawić, że każdy odkryje, jak bardzo interesująca może być matma.
W tym artykule pokażę Ci jedne z najbardziej interesujących aplikacji, których możesz użyć na lekcji z zastosowaniem cyfrowych technologii. Istnieje wiele takich aplikacji dla uczniów w każdym wieku. Mamy szczęście, ponieważ dzięki tym aplikacjom sprawimy, że uczniowie polubią matematykę prowadzoną w zabawny sposób oraz pomożemy im w wyrównaniu braków w umiejętnościach. Większość tych aplikacji jest darmowych. Jedyna rzecz, którą musisz zrobić, to upewnić się, że Twoi uczniowie ściągną i zainstalują te aplikacje na swoich smartfonach lub komputerach. Zatem to dzieła!
Piotr Bachoński
Uczniowie nie mogą się doczekać kolejnej lekcji, stoją pod klasą podekscytowani, z wypiekami na twarzy. Dlaczego? Bo wiedzą, że będą grać! Na tym właśnie polega grywalizacja. Wykorzystuje mechanikę gier do zachęcenia ludzi, aby robili rzeczy, na które zazwyczaj nie mają ochoty lub nie wiedzą, że mogą zrobić je inaczej. Włączamy do naszych działań zabawę, by osiągnąć założony wcześniej, konkretny cel. W naszym przypadku jest to oczywiście cel edukacyjny. Przyznajmy, uczniowie nie wykazują spontanicznie pragnienia poznawania zawiłych mechanizmów tworzenia imiesłowu przysłówkowego uprzedniego. Nie rzucają się ochoczo do rozwiązywania równań z dwiema niewiadomymi lub badania problemów egzystencjalnych pantofelka. Pomimo wysiłków zapalonych pedagogów trudno przekonać przeciętnego ucznia, że powinien jednak pokochać imiesłów przysłówkowy uprzedni. I wtedy właśnie ostatnią deską ratunku może okazać się grywalizacja. Aby w pełni zrozumieć, czym ona jest, powinniśmy określić kilka kryteriów, które muszą zostać spełnione. Po pierwsze, to cel zastosowania grywalizacji – czyli nabycie przez uczniów określonych kompetencji: wiedzy, umiejętności i postaw.