There is nothing to show here!
Slider with alias ekursy not found.

Ahoj, przygodo!

Ada Aleksiejew

Dzień po dniu zbliżamy się do wakacji. Pracując z dziećmi, na pewno poruszacie tematykę związaną z tym wspaniałym okresem, a więc specjalnie dla Was podrzucam dwie inspiracje. Wierszyk, który może posłużyć jako wprowadzenie w wakacyjną tematykę oraz zabawę plastyczną, do której potrzebne są gąbki do naczyń, słomki i kolorowe kartki.

Czytaj więcej

Relacje w wakacje

Piotr Bachoński

Porozmawiamy o tym jak Wam upłynęły wakacje! Z reguły tak zaczyna się pierwsza lekcja wychowawcza po wakacjach. Na pozór rewelacja, ale już wkrótce Dominik przynudza opowieścią, jak to codziennie grał w piłkę, a Zosia nie dopuszcza innych do głosu. A może tak pooglądajmy, jak Wam minęły wakacje, na przykład pokazując nie dłuższy niż jednominutowy kolaż zdjęć przygotowany w narzędziu: film automatyczny w programie Zdjęcia Windows?

Czytaj więcej

Nauczmy uczniów widzieć!

Piotr Bachoński

Wydaje się absurdalne? Jest wielka różnica między patrzeć, a widzieć. Zainteresowanych odsyłam do świetnych książek: Dan Roam, Wszystko można narysować oraz Narysuj swoje myśli. W olbrzymim uproszczeniu, autorowi chodzi o to, że spostrzegania, jaka jest rzeczywistość trzeba się nauczyć i niewiele ma ono wspólnego ze zwykłym „gapieniem się”. Może więc warto w tym celu wykorzystać wakacje i ogłosić klasowy konkurs na najlepsze zdjęcie tego, o czym mówiliśmy w czasie lekcji: płaza, gada, turbiny wiatrowej, dzięcieliny, która rumieńcem pała, dworku, pałacu zamku, siarki, bazaltu… W końcu każdy przeciętny uczeń ma przy sobie cały czas telefon, a w nim aparat i pstryka, pstryka, pstryka…

Czytaj więcej

Barwny świat dziecka

Ada Aleksiejew

W małym dziecku drzemie wielka potrzeba działania, przekształcania, odkrywania, a naszą rolą jako dorosłych jest wspieranie go i dostarczanie bodźców, inspiracji, które umożliwiają mu poznawanie świata na jego własny sposób.
Wspaniałe jest odejście od przyjętych schematów. Pokazanie dziecku innego spojrzenia na znane mu dotychczas przedmioty, obiekty, zjawiska. Czymś cudownym jest rozbudzenie w dzieciach twórczego, kreatywnego myślenia i chęci tworzenia.

Czytaj więcej

Nie interferuj! Pozwól uczniom doznać olśnienia!

Piotr Bachoński

Jedną ze słabości pamięci jest interferencja, czyli nakładanie się na siebie podobnych wiadomości utrudniających ich zapamiętywanie. Jeśli uczeń usłyszy w przeciągu kilku minut, że ktoś był zaadoptowany, a następnie zaadaptował się do nowego środowiska, na pewno dojdzie do interferencji utrudniającej zapamiętanie znaczeń obu wyrazów. Wniosek – różnicujmy, kontrastujmy omawiane treści, jak się tylko da.

Czytaj więcej

Nauczycielu, jesteś najważniejszy!

Piotr Bachoński

Od chwili, kiedy algorytmy zaczęły dominować nad ludźmi w pewnych obszarach powiązanych z szeroko pojętym uczeniem się, na przykład w grze w szachy, zaczęło pojawiać się pytanie, kiedy zastąpią nauczycieli. Czas zdalnego nauczania, po części jeszcze trwający, dostarcza nam wielu obserwacji, które, mam nadzieję, zmienią w wielu obszarach nasze podejście do uczenia się. Jednym z ciekawszych zagadnień okazała się właśnie rola nauczyciela. Mogło się wydawać, że dla niewielkiej części uczniów okazał się on elementem procesu edukacyjnego, bez którego można się obejść. Kontakt z materiałami w formie pisanej i elektronicznej, zautomatyzowane formy sprawdzania wiedzy i umiejętności wystarczyły im do uczenia się. Jednak zdecydowana większość, pozbawiona bezpośredniego kontaktu z nauczycielem, okazała się właściwie bezradna. Pojawia się wiele odpowiedzi na pytanie, dlaczego tak się dzieje i wiele z nich dotyczy, i słusznie, dysfunkcyjnego systemu oświaty, który nie nadąża, nie tylko w Polsce, za galopującymi zmianami cywilizacyjnymi.

Czytaj więcej

Słowa są jak pszczoły – mają miód i żądło

Paulina Kuźmo-Biwan

Czy wiesz, że w Polsce występuje prawie 470 gatunków pszczół? Światowy Dzień Pszczół, obchodzony 20 maja, to dobra okazja, aby uświadomić uczniom, jak ważną rolę w przyrodzie odgrywają te pracowite owady. Na języku angielskim warto przy okazji utrwalić znajomość nazw zwierząt – zwłaszcza tych mniej popularnych.

Czytaj więcej

Oda do radości, czyli gamifikacja lekcji z aplikacją GoNoodle

Paulina Kuźmo-Biwan

Kończysz lekcję dwie minuty przed dzwonkiem? Chcesz rozluźnić uczniów po sprawdzianie lub przygotować ich psychicznie do trudnego zadania? Serwis GoNoodle powstał z myślą o gamifikacji zajęć dydaktycznych. Tym razem uczniowie nie grają jednak w gry online, a powtarzają ruchy postaci pokazanych na ekranie. Muszą wstać w krzeseł i dać upust swojej energii lub – przeciwnie – rozgrzać ciało i umysł przed lekcją czy kolejnym ćwiczeniem.

Czytaj więcej

Powrót do szkoły – nowa “stara” klasa

Paulina Kuźmo-Biwan

Powrót do szkoły – wyrażenie odmieniane przez wszystkie przypadki… Uczniowie mają przeróżne doświadczenia związane z nauczaniem zdalnym. Jedni cenili możliwość późnego wstawania i zredukowania czynności przygotowawczo-organizacyjnych do minimum, drudzy nie potrafili koncentrować się na lekcji dłużej niż 20 minut, co często kończyło się wielozadaniowością (trudno uwierzyć, ale uczeń potrafi jednocześnie szukać odpowiedzi w internecie, oglądać film, rozmawiać z kolegą, pisać na czacie i jeszcze notować co trzecie słowo!), jeszcze inni z niecierpliwością czekali na rodziców, którzy od godziny 16.00 rozpoczynali edukację domową.

Czytaj więcej

Kolorowe karteczki na moim pulpicie

Paulina Kuźmo-Biwan

Kolorowe, samoprzylepne karteczki to często niezbędny element wyposażenia torby nauczyciela. Przyklejamy je w kalendarzu, na biurku, na tablicach korkowych, w szafkach i w podręcznikach.

Takie same karteczki mogą też towarzyszyć cyfrowemu nauczycielowi. Można nimi „wylepić” pulpit komputera i szybko zapisać notatki, zadania do zrobienia czy link do ciekawej strony.

Czytaj więcej