Nie interferuj! Pozwól uczniom doznać olśnienia!

Nie interferuj! Pozwól uczniom doznać olśnienia!

Autor: Piotr Bachoński

Piotr Bachoński absolwent Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu – filologia polska; ukończył podyplomowe studia z informatyki, zarządzania oświatą oraz Podyplomowe Studia Liderów Oświaty; nauczyciel, wicedyrektor szkoły, ekspert ds. awansu zawodowego nauczycieli; uzyskał trzy certyfikaty trenerskie; prowadzi szkolenia, warsztaty, webinaria z zakresu motywacji, oceniania, wizualizacji, myślenia krytycznego; autor i opiekun e-kursów dla nauczycieli, w tym dla nauczycieli języka polskiego; realizuje procesy kompleksowego wspomagania szkół; prelegent konferencji SEO, OSKKO, międzynarodowej Konferencji TOC; publikował w „Dyrektorze szkoły”.

Nie interferuj!

Jedną ze słabości pamięci jest interferencja, czyli nakładanie się na siebie podobnych wiadomości utrudniających ich zapamiętywanie. Jeśli uczeń usłyszy w przeciągu kilku minut, że ktoś był zaadoptowany, a następnie zaadaptował się do nowego środowiska, na pewno dojdzie do interferencji utrudniającej zapamiętanie znaczeń obu wyrazów. Wniosek – różnicujmy, kontrastujmy omawiane treści, jak się tylko da.

A jeśli ktoś chciałby poznać inne słabości pamięci, a co ważniejsze, jak im przeciwdziałać, to polecam rozdział jej poświęcony w książce Zimbardo, Johnson, McCann., Psychologia. Kluczowe koncepcje. Motywacja i uczenie się.

Motywacja i uczenie się. Psychologia. Kluczowe koncepcje. Tom 2 - Zimbardo Philip, Johnson Robert, McCann Vivian

Błądzić myślami…

Trzeba. Bez tego nie dojdzie do inkubacji, czyli nieświadomego procesu, który toczy się w naszych mózgach niezależnie od naszej woli. Męczyło Cię kiedyś jakieś zagadnienie, zadanie, problem? Nie mogłeś wpaść na rozwiązanie, chociaż wydawało się na wyciagnięcie ręki? I nagle po dwóch dniach w czasie jakiejś bezmyślnej aktywności (zmywanie, gapienie się w okno) … Trach! Jest! Nazywa się to olśnieniem (uczeniem się przez wgląd) i jest właśnie wynikiem inkubacji. Twój mózg przetwarzał problem, choć nie miałeś o tym pojęcia. Pozwól swoim uczniom doznać olśnienia! To niezwykłe przeżycie. Jak to zrobić? Proste. Rób przerwy w pracy nad tym samym materiałem, aby mózg ucznia miał czas na inkubację.