There is nothing to show here!
Slider with alias ekursy not found.

GeoGebra – poziom podstawowy

Nauczyciele matematyki szkół podstawowych i ponadpodstawowych

• Instalowanie i uruchamianie programu GeoGebra
• Podstawy rysowania figur i formatowania obiektów (okrąg i koło, łamana, trójkąty)
• Proste konstrukcje geometryczne w programie GeoGebra (styczna, okrąg opisany na trójkącie)
• Zmiana parametrów obiektów a odkrywanie zależności (funkcja liniowa, wartość bezwzględna)
• Symetria, obrót, translacja – przekształcenia geometryczne w GeoGebrze
• Tekst w widoku grafiki (układ współrzędnych)
• Wizualizacje pól czworokątów (pole równoległoboku)

Czytaj więcej

Jak pomóc ósmoklasistom przygotować się do egzaminu z języka polskiego – metody online i w klasie

Nauczyciele języka polskiego szkół podstawowych (kl. 8)

• Testy on-line i na papierze (Socrative, Worldwall, Formularze Google)
• Interaktywne lekcje (Wakelet, Symbaloo Learning Paths)
• Powtórki poprzez grywalizację (chińczyk, wyścig na metrze, komiks)
• Ciekawe zadania wspomagające utrwalanie pamięciowe (heksy w kółko, pudełko tajemnic, kapusta)
• Powtórki lekturowe (karciane lekturowe narracje)
• Atrakcyjne zadania dzięki TIK (generatory krzyżówek, wykreślanek, Woldwall)

Czytaj więcej

Czy oświacie jest potrzebny storytelling?

Piotr Bachoński

Czego potrzebują współcześni uczniowie? Fascynujących historii, ale nie tylko oglądanych, ale także opowiadanych. Oczywiście nie może to być jakieś zwykłe opowiadanie, ale takie, które zaintryguje, zaciekawi. Od jakiegoś czasu panuje moda na storytelling. Niestety to ten z nielicznych przypadków, kiedy nie uda się znaleźć w pełni zadowalającego polskiego odpowiednika. Paweł Tkaczyk (który mówi, że żyje z opowiadania ciekawych historii) proponuje termin narratologia . Mamy nieliczne badania na temat storytellingu i wiele domysłów. Obrazowanie wykonane metodą magnetycznego rezonansu mózgu pokazało, że u osoby opowiadającej i słuchającej zajmującej opowieści uaktywniają się te same obszary, tak, jakby ich umysły się synchronizowały. Na pewno opowiadanie historii odtwarzających i porządkujących świat było dla ludzi jedną z najbardziej naturalnych aktywności. Gdy już mamut był upolowany i poćwiartowany, a z jego skóry uszyto już ubrania, wszyscy zasiadali przy ognisku i wtedy okazywało się, że sieć komórkowa nie ma zasięgu, Internet nie działa, a w telewizji znowu same powtórki i mdła rozrywka. Cóż było robić, ludzie opowiadali sobie różne historie. Wprawdzie pierwszym językiem ludzkości były obrazy, ale słowa okazały się bardziej precyzyjne i doprowadziły do narodzenia się literatury. Ten stan trwał mniej więcej do drugiej połowy XX wieku. Narodziny telewizji, a później Internetu, fakt, że odbiornik obrazów (smartfon), każdy z nas ma przy sobie cały czas, zmierzch rodzin wielopokoleniowych sprawiły, iż wydawało się, że czas „opowiadaczy” historii i ich słuchaczy minął.

Czytaj więcej

Lekcja 4 MAT – odpowiedź na potrzeby współczesnej edukacji

Piotr Bachoński

Pracujący w XXI wieku nauczyciele mają jedną niewątpliwą przewagę nad swoimi poprzednikami. W swojej pracy nie muszą opierać się na intuicji, mogą korzystać z badan naukowych, które dokładnie pokazują, co w uczeniu się przynosi wymierne korzyści, a co jest stratą czasu. Intuicyjne przekonania o uczeniu się zawodzą. Długotrwałe skupianie się na jednym zagadnieniu, podkreślanie treści w tekście, wielokrotna lektura – nie działają. Co zatem działa? Przemieszane, a nie skomasowane ćwiczenia, opracowywanie materiału w różnych kontekstach, przywoływanie wiedzy wcześniejszej, najlepiej w momencie, gdy zaczynamy ją zapominać, przywoływanie szerszego kontekstu dla omawianych treści, wizualizacja.
Istnieje schemat lekcji, który wydaje się wręcz stworzony dla realizowania takiego modelu edukacji. To lekcja 4MAT opracowana przez Bernice McCarthy.

Czytaj więcej

Algebra – efektywnie i z pomysłem

Nauczyciele matematyki szkół podstawowych (kl. 4-8)

• Pierwsze oznaczenia literowe i pierwsze problemy. Jak łagodnie przejść z liczb do liter?
• Matematyczny pożytek z liter. Skuteczne narzędzia w uzasadnianiu własności matematycznych
• Minusy w wyrażeniach algebraicznych. Trzy znaczenia znaku minus
• Liczba przeciwna do sumy i różnicy. Różne modele związków liczbowych
• Od wyrażeń arytmetycznych do algebraicznych
• Nawiasy w wyrażeniach algebraicznych
• Od tekstu do wyrażenia algebraicznego – układamy równania
• Przykłady równań z geometrii. Co to jest rozwiązanie równania?
• Metody rozwiązywania zadań tekstowych
• Ciekawe metody wprowadzania równań

Czytaj więcej

Sprawność rachunkowa w szkole podstawowej

Nauczyciele matematyki szkół podstawowych (kl. 4-8)

• „Skąd wzięły się liczby naturalne?” – znaczenie opowieści na lekcjach matematyki
• „Liczby naturalne – z zerem czy bez zera? Czy można dzielić przez zero?” – jak odpowiadać na trudne pytania uczniów
• Jak odróżnić cyfrę od liczby? Metody wprowadzania układu dziesiątkowego
• System rzymski w pigułce. Metody wprowadzania układu rzymskiego
• Wprowadzanie gier na lekcjach matematyki
• Jak kształtować pojęcie ułamków i tłumaczyć działania na ułamkach? Jak poczuć ułamki? Wizualizacja pojęć matematycznych
• Jak dobrać ciąg ćwiczeń, które umożliwią dziecku samodzielne odkrywanie różnych własności? Znaczenie problemów na lekcji matematyki
• Zdrowy rozsądek zamiast „x”. Kiedy wprowadzać równania?
• Obniżki i podwyżki. Metoda problem-based learning
• Worek pomysłów na prowadzenie lekcji arytmetyki od klasy czwartej do ósmej

Czytaj więcej

Geometria płaska – zrozumiała, przydatna i ciekawa

Nauczyciele matematyki szkół podstawowych (kl. 4- 8)

• Kilka słów o definiowaniu i uzasadnianiu – sztuka wyciągania wniosków
• Zeszyt w kratkę czy czysty? Zalety i wady zeszytów szkolnych w kontekście nauczania geometrii
• Linie i punkty. Jak wprowadzić ucznia w abstrakcyjny świat geometrii?
• Walory dydaktyczne zwykłego sznurka. Metody wprowadzania pojęcia długości
• Jak pokazywać kąty? Jak skonstruować kątomierz?
• Badamy własności trójkątów. Eksperymenty w geometrii
• Co wynika z przystawania? Cechy przystawania trójkątów. Interpretacje pojęć
• Słów kilka o symetrii. Metody wprowadzania pojęcia symetrii
• Poszerzamy wiadomości o kole. Konstrukcje geometryczne
• Magia liczby pi. Matematyka doświadczalna
• O twierdzeniu Pitagorasa. Zamieniamy tezę z założeniem. Jak kształcić dowodzenie?

Czytaj więcej

Storytelling na lekcjach języka polskiego

Nauczyciele języka polskiego szkół podstawowych (kl. 4-8) i szkół ponadpodstawowych

• Storytelling – nowe podejście do narracji czy tylko nowa nazwa
• Struktura bajki i struktura pumy – uniwersalne schematy opowiadania
• Co ważniejsze – story (historia) czy opowiadający (telling)
• Opowiadanie jako technika motywująca
• Proste chwyty czyniące historię pasjonującą
• Wizualizowanie historii
• Dziesięć scenariuszy zajęć ukazujących przykładowe wykorzystanie storytellingu (Biblia, mitologia, akt komunikacji, gatunki dramatu, okolicznik, stereotyp, bajka, ortografia, manipulacja)

Czytaj więcej

Potyczki z poezją

Nauczyciele języka polskiego szkół podstawowych (kl. 4-8)

• Poetycka rozgrzewka, czyli dlaczego nie zaczynamy od wiersza
• Hipoteza interpretacyjna – jak pomóc uczniowi ją sformułować
• Słowa klucze inaczej: chmura słów, mapa semantyczna
• Szukanie analogii i metafor: karty dixit, story cubes i inne
• Wiersz na metaplanie
• Nie(poważne) zabawy interpretacyjne, czyli czym zastąpić lego logos:
klocki jenga, puzzle, domino
• Kreatywność w służbie interpretacji: przełamywanie barier myślowych,
nowa perspektywa, budowanie skojarzeń, twórcze przekształcenia
• Poezja na sznurku do prania
• Dziesięć przykładowych lekcji (ze scenariuszami) do wykorzystania od zaraz

Czytaj więcej

Kreatywne zabawy w przedszkolu

Nauczyciele edukacji przedszkolnej

• Czym jest kreatywność?
• Jak rozbudzać kreatywność u przedszkolaka?
• Kreatywne rozwiązania w aktywności językowej, muzycznej, ruchowej, matematycznej, plastycznej
• Kreatywna grafomotoryka dla smyka
• Zabawy przy użyciu codziennych przedmiotów (piłki, klamerki, nakrętki, ziarna fasoli)
• Kreatywne masażyki

Czytaj więcej