Nauczyciele języka polskiego szkół podstawowych (kl. 4-8)
• Jak sprawdzić, czy pracę napisał uczeń
• Jak wykorzystać sztuczną inteligencję do doskonalenia umiejętności redagowania przez uczniów tekstów użytkowych oraz literackich
Nauczyciele języka polskiego szkół podstawowych (kl. 4-8)
• Jak sprawdzić, czy pracę napisał uczeń
• Jak wykorzystać sztuczną inteligencję do doskonalenia umiejętności redagowania przez uczniów tekstów użytkowych oraz literackich
Nauczyciele i wychowawcy wszystkich typów szkół i placówek, pedagodzy, psycholodzy szkolni
• Samoocena – podstawowe pojęcia
• Samoocena a funkcjonowanie szkolne i rówieśnicze uczniów
• Dalekosiężne skutki zawyżonej i zaniżonej samooceny u dzieci i młodzieży
• Cykl poczucia własnej wartości, poczucie wartości a funkcjonowanie
• Przekonania wzmacniające poczucie wartości
Ryszard Markowicz
Niestety nie wszyscy kochają matematykę. Niektórzy uważają, że jest nudna, niektórzy, że trudna. Poprzez użycie technologii XXI wieku możesz sprawić, że każdy odkryje, jak bardzo interesująca może być matma.
W tym artykule pokażę Ci jedne z najbardziej interesujących aplikacji, których możesz użyć na lekcji z zastosowaniem cyfrowych technologii. Istnieje wiele takich aplikacji dla uczniów w każdym wieku. Mamy szczęście, ponieważ dzięki tym aplikacjom sprawimy, że uczniowie polubią matematykę prowadzoną w zabawny sposób oraz pomożemy im w wyrównaniu braków w umiejętnościach. Większość tych aplikacji jest darmowych. Jedyna rzecz, którą musisz zrobić, to upewnić się, że Twoi uczniowie ściągną i zainstalują te aplikacje na swoich smartfonach lub komputerach. Zatem to dzieła!
Piotr Bachoński
Uczniowie nie mogą się doczekać kolejnej lekcji, stoją pod klasą podekscytowani, z wypiekami na twarzy. Dlaczego? Bo wiedzą, że będą grać! Na tym właśnie polega grywalizacja. Wykorzystuje mechanikę gier do zachęcenia ludzi, aby robili rzeczy, na które zazwyczaj nie mają ochoty lub nie wiedzą, że mogą zrobić je inaczej. Włączamy do naszych działań zabawę, by osiągnąć założony wcześniej, konkretny cel. W naszym przypadku jest to oczywiście cel edukacyjny. Przyznajmy, uczniowie nie wykazują spontanicznie pragnienia poznawania zawiłych mechanizmów tworzenia imiesłowu przysłówkowego uprzedniego. Nie rzucają się ochoczo do rozwiązywania równań z dwiema niewiadomymi lub badania problemów egzystencjalnych pantofelka. Pomimo wysiłków zapalonych pedagogów trudno przekonać przeciętnego ucznia, że powinien jednak pokochać imiesłów przysłówkowy uprzedni. I wtedy właśnie ostatnią deską ratunku może okazać się grywalizacja. Aby w pełni zrozumieć, czym ona jest, powinniśmy określić kilka kryteriów, które muszą zostać spełnione. Po pierwsze, to cel zastosowania grywalizacji – czyli nabycie przez uczniów określonych kompetencji: wiedzy, umiejętności i postaw.
Olga Oczkowska-Fiuk
Niniejsza publikacja jest kontynuacją artykułu „Programy doskonalenia nauczycieli jako forma wspomagania pracy szkół i placówek oświatowych”, który ukazał się na łamach katalogu z ofertą na rok 2019/2020 (s. 16-21), a w wersji elektronicznej na blogu eksperckim Kailean.
Olga Oczkowska-Fiuk
Szkołę możemy porównać do przedsiębiorstwa, z tą różnicą, że zysków, które wypracowuje szkoła, nie mierzymy kwotowo, lecz w postaci wykształconych i przygotowanych do życia we współczesnym świecie młodych ludzi.
Jak każde przedsiębiorstwo szkoła ma swoich klientów. Są nimi uczniowie i ich rodzice. Załogę współtworzą nauczyciele, specjaliści, pracownicy administracyjni. Dyrektor szkoły stoi na czele załogi i jest odpowiedzialny za wszystkie procesy zachodzące w placówce. Od sposobu, w jaki zarządza tymi procesami, zależy jakość pracy szkoły, stopień zadowolenia klienta oraz satysfakcja pracowników.
• Techniki wizualnego porządkowania myśli (mapa myśli, sketchnoting, facylitacja graficzna, organizatory graficzne)
• Gry i aplikacje rozwijające umiejętność logicznego i samodzielnego myślenia
• Pytania rozwijające myślenie. Praca metodą opartą na taksonomii celów B. Blooma
• Jak sprawić, by uczniowie byli odpowiedzialni za własne uczenie się – lekcja odwrócona
• Niedostosowanie społeczne i zaburzenia rozwojowe uczniów, tj. ASD, ODD, CD, AI
• Jak reagować na zachowania agresywne mieszczące się w normie rozwojowej uczniów
• Jak reagować na zachowania agresywne mające podłoże w zaburzeniach ze spektrum autyzmu, w niedostosowaniu społecznym lub zaburzeniach rozwojowych
• Konstruowanie programów wychowawczo-profilaktycznych angażujących nauczycieli, specjalistów, rodziców
• Uzależnienia behawioralne – samookaleczenia, zaburzenia odżywiania, siecioholizm. Jak reagować? Gdzie szukać pomocy?
• Zasady przeprowadzania interwencji w sytuacjach trudnych wychowawczo
• Zachowania suicydalne dzieci i młodzieży – jak rozpoznać?
• Cyberprzemoc w szkole. Profilaktyka zagrożeń z internetu
• Przyczyny naruszania dyscypliny przez uczniów
• Kiedy i jak reagować? Skuteczne sposoby radzenia sobie z trudnymi zachowaniami na lekcji
• Profilaktyka naruszenia dyscypliny przez uczniów
• Autorytet własny jako skuteczne narzędzie wychowawcze nauczycieli