Oops...
Slider with alias ekursy not found.

Przyjazna komunikacja (Z)

Rada pedagogiczna lub zespół nauczycieli / pracowników niepedagogicznych

• Proces komunikacji i jego składowe
• Proces komunikacji w modelu Schulza von Thuna – kwadrat komunikacyjny
• Komunikaty zespolone i bariery w odbiorze informacji
• Trzy kroki odbioru informacji
• Skuteczny, asertywny komunikat „ja”
• Informacja zwrotna w modelu FUKO
• Istota komunikacji bez przemocy (NVC)
• Komunikacja w modelu: wygrana – wygrana
• Komunikat SUPP – wyrażanie swoich potrzeb
• Techniki aktywnego słuchania – podstawa zrozumienia drugiego człowieka

Czytaj więcej

Asertywne reagowanie w sytuacjach konfliktowych (Z)

Rada pedagogiczna lub zespół nauczycieli / pracowników niepedagogicznych

• Konflikt i jego fazy
• Zapobieganie konfliktom – „głaskologia” w praktyce
• Przekonania blokujące – podstawowy błąd atrybucji
• Zmiana przekonań blokujących w otwierające
• Żądania a potrzeby – żądania jako źródło konfliktów
• Chmura konfliktu – narzędzie do rozwiązywania konfliktów w modelu: wygrana – wygrana
• Analiza transakcyjna – skrzyżowane komunikaty jako przyczyna konfliktów
• Gry psychologiczne w pracy – jak nie dać się wciągnąć w grę
• Pogłębione rozumienie asertywności
• Reagowanie na agresywne zachowania
• Sztuka asertywnego stawiania granic
• Dawanie wpływu w modelu: TY-MY-JA

Czytaj więcej

Kreatywni uczniowie, kreatywne lekcje (Z)

Rada pedagogiczna lub zespół nauczycieli

• Istota kreatywności
• Fakty i mity o kreatywności
• Trening kreatywności w 5 krokach
• Kreatywność na wszystkich przedmiotach szkolnych
• Przykłady konkretnych zadań i ćwiczeń kreatywnych

Czytaj więcej

Jak pomóc uczniom w utrwalaniu i powtarzaniu wiadomości (Z)

Rada pedagogiczna lub zespół nauczycieli

• Ograniczenia pamięci i jak ich unikać
• Przeciwdziałanie zjawisku interferencji
• Przezwyciężanie efektu miejsca w szeregu
• Sposoby pracy z uczniami zapewniające elaborację (powtarzanie utrwalające)
• Stosowanie wskazówek wydobycia (zakotwiczanie informacji)
• Różne sposoby wydobywania informacji
• Rola emocji i doświadczenia osobistego w procesie zapamiętywania

Czytaj więcej

Praca domowa, czyli jak wylać dziecko razem z kąpielą

Piotr Bachoński

Wśród wielu zmian zapowiadanych przez nowe władze oświatowe najgłośniej jest chyba o tej związanej z pracą domową uczniów. Zamierzenia są jak najbardziej słuszne. Nasi uczniowie z całą pewnością są przeciążeni pracą. Pomysł, aby przebywali sześć, siedem, osiem godzin w szkole, a później przez kilka kolejnych nadal pracowali w domu, jest z całą pewnością szkodliwy dla ich rozwoju. Nic dziwnego zatem, że w akcie samoobrony spora grupa uczniów, i słusznie, po prostu odmawia wykonywania pracy domowej.

Czytaj więcej

Straszny potwór! Chat GPT

Piotr Bachoński

Za nowe zagrożenie dla edukacji został uznany jeden z objawów sztucznej inteligencji: Chat GPT. Algorytm bardziej lub mniej sensownie tworzy odpowiedzi na zadane pytania. Generuje nie zestaw linków, lecz gotową treść. Jeśli więc uczeń postawi przed Chatem zadanie: Napisz rozprawkę o losie chłopów pańszczyźnianych na podstawie dzieł literatury polskiej w XIX wieku, to otrzyma gotową pracę. Na całym niemal świecie podniósł się więc lament: Co teraz z zadaniami domowymi uczniów? Reakcja systemu także jest standardowa: zakazać, zabronić, zakopać pod ziemią. Swoją drogą, wiara w to, że jeśli czegoś zakażemy uczniom, to rzecz ta zniknie z ich życia, wydaje się być fascynującym przejawem myślenia magicznego. Szkoła, instytucja jakby nie było naukowa, powinna go unikać.

Ja tymczasem widzę jedną podstawową korzyść z nagłej popularności Chatu GPT – być może ostateczny koniec z fikcją tradycyjnej pracy domowej.

Czytaj więcej

Czy w tym systemie można jeszcze coś zmienić?

Piotr Bachoński

W sylwestra, przy okazji składania sobie życzeń z koleżanką, jakoś tak „niechcący”, poruszyliśmy tematy szkolne i padło z jej strony pytanie, czy w niemiłościwie panującym nam systemie edukacyjnym da się jeszcze coś zmienić. Odruchowo i bezrefleksyjnie odpowiedziałem, że nie. Jednak to pytanie nie dawało mi spokoju i ostatecznie doszedłem do wniosku, że pomimo wszystkich systemowych ograniczeń, kilka zmian można na pewno wprowadzić w każdej placówce, oczywiście, o ile już w niej nie funkcjonują.

Czytaj więcej

Nowelizacja Kodeksu pracy 2022

Marta Walczak, adwokat

• Czy urlop na żądanie i zwolnienie od pracy z powodu działania siły wyższej to to samo?
• Czy pracodawca musi wyrazić zgodę na mój wniosek o urlop na żądanie? A na zwolnienie od pracy z powodu siły wyższej?
• Czy o urlop bądź zwolnienie muszę wnioskować na piśmie?
• Czy urlop na żądanie bądź nieobecność z powodu siły wyższej jest pełnopłatna?
• Co z nauczycielami? Czy oni także mogą liczyć na zwolnienie od pracy z powodu działania siły wyższej?
• Jak to jest z urlopem na żądanie? Taki luksus nie dla nauczyciela?

Na te i inne pytania znajdziesz odpowiedź poniżej. Wkrótce cz. II dot. zmian w zakresie tzw. pracy zdalnej.

Czytaj więcej

Nowa moda – kolbowanie

Piotr Bachoński

W edukacji dzieci i młodzieży w ostatnich 20 latach pojawiło się wiele mód i trendów, które miały zmienić, jeśli nie zrewolucjonizować proces uczenia się. Badaliśmy więc indywidualne style uczenia, choć mają co najmniej drugorzędne znaczenie. Wprowadzaliśmy „odkrycia” z nurtu neurolingwistycznego programowania, które niemal w całości okazały się psychopedagogicznym mitem. Ciągle synchronizujemy pracę lewej („logicznej”) i prawej („artystycznej”) półkuli mózgowej, choć neurobiolodzy podważają tezę o półkulowości jako typową „mózgobrednię”. W ostatnich dwóch, trzech latach mamy nowego króla wśród trendów i mód – cykl Kolba.

Czytaj więcej