KAILEAN®– Akredytowana Placówka Doskonalenia Nauczycieli > blog_załączniki_do_artykułów > Scenariusz zajęcia z wczesnego czytania dla dzieci 3-letnich
Scenariusz zajęcia z wczesnego czytania dla dzieci 3-letnich
Autor: Beata Wańtowska
Temat: Wiosenne podróże z literkami
Cele ogólne:
- rozwijanie i doskonalenie umiejętności czytania wyrazów metodą globalną
- rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania liter drukowanych wielkich i małych
- odkrywania własnych możliwości oraz przeżywania radości z odnoszonych sukcesów, doskonalenie umiejętności radzenie sobie z trudnościami.
Cele szczegółowe:
- Rozpoznawanie swojego imienia wśród innych wizytówek
- odszukiwanie w swoim imieniu liter drukowanych wielkich i małych
- dostrzeganie różnic w kształcie różnych liter
- czytanie globalne wyrazów i poprawne nazywanie liter
- nabywanie poczucia sukcesu i radości z zabawy.
Środki dydaktyczne:
Strój wróżki, kartoniki z literami wielkie i małe, wizytówki z imionami dzieci, papierowe kwiatki z naklejonymi pierwszymi literami imion dzieci, dwie chmurki z literkami i kropelki z naklejonymi literkami, chusta animacyjna, kartoniki z wyrazami, opaska bociana, torba i ok. 5 dużych obręczy.
Metoda: czynna, zadaniowa
Formy organizacji pracy: z całą grupą
Przebieg zajęć:
- Dzieci stają w kole i ilustrują ruchem piosenkę pt „Wiosna” (słowa i muzyka K. Bayer, płyta CD „Przedszkole czterolatka”, wydawnictwo MAC). Nauczycielka jest przebrana za wiosenną wróżkę i zaprasza na wiosenne spotkanie z literkami.
Wróżka mówi wiersz:
Jedzie Wiosna małym Fiatem,
W bagażniku wiezie kwiaty.
Kierownicą Wiosna kręci
Raz zatrąbi, raz zakręci.
Teraz pędzi Autostradą.
Woła „Z drogi, kwiaty jadą!”
Nauczycielka przebrana za wróżkę zachęca dzieci do wiosennej podróży z literkami.
(Proponowane zabawy czytelnicze)
- Dzieci siedzą w kole, a nauczycielka rozkłada wizytówki dzieci w rytm muzyki. Na przerwę w muzyce dzieci wyszukują swoje wizytówki z imionami.
- Pani Wróżka zaprasza dzieci do szukania wiosennych liter. Nauczycielka rozkłada na podłodze sylwety kwiatków z wielką literą. W każdej znajduje się inna litera alfabetu. Następnie nauczycielka włącza muzykę, a dzieci z wizytówkami w ręku maszerują po sali. Na przerwę w muzyce dzieci gromadzą się blisko sylwety kwiatka, w którym znajduje się pierwsza litera imienia dzieci. Nauczyciel sprawdza, jakie imiona dzieci zgromadziły się przy literce.
- Nauczycielka zaprasza wybrane dziecko i zakłada mu opaskę bociana. Dziecko jest bocianim listonoszem. W torbie ma litery. Na dywanie rozłożone są duże obręcze. Dzieci siedzą dookoła wybranych przez siebie obręczy z wizytówkami. Listonosz chodzi między „domami” – obręczami. Gdy wyjmie z torby daną literę, dziecko które rozpoznało ją jako „swoją” bierze ją i wrzuca do „domku” – obręczy.
- Wróżka proponuje dzieciom poszukania wiosennych wyrazów. Na dywanie rozkłada odwrócone wyrazy: krokus, słońce, trawa, żaba, bocian itp. Chętne dzieci odwracają kartoniki z wyrazami i „ odpoznają ” wyrazy globalnie, a następnie łączą wyraz z obrazkiem.
- Nauczycielka kładzie na dywanie trzy chmurki, na których jest naklejona literka, a dookoła kropelki z literką. Dzieci tańczą przy muzyce, wyrażając ruchem ciała nastrój muzyki. Gdy muzyka milknie, dzieci wybierają kropelkę z literką i kładą je obok chmurki z taką samą literą. Dzieci nazywają wybrane litery.
- Nauczycielka rozkłada chustę animacyjną, a dzieci ustawiają się dookoła chusty. Na sali są ukryte plansze z literami. Na chustę wrzuca kartoniki z literkami. Dzieci lekko falują chustą, a na sygnał wybierają sobie literkę. Nauczycielka zachęca dzieci do szukania wybranej literki na sali.
- Pożegnanie wiosennej wróżki przez dzieci.
Polecamy
- GeoGebra – poziom podstawowy
- Kompetencje kluczowe w realizacji podstawy programowej z matematyki w szkole podstawowej
- Uczymy pisania – kreatywnie, aktywnie, z humorem
- Trudne lektury na lekcjach języka polskiego
- Lekcja 4MAT – dotrzeć do każdego ucznia
- Komunikacja alternatywna i wspomagająca
- Kodowanie i programowanie w przedszkolu
- Kreatywne zabawy w przedszkolu