Scenariusz zajęcia z wczesnego czytania dla dzieci 3- i 4-letnich
Autor: Beata Wańtowska
Temat: Podróż po oceanie z literką „O”
Cele ogólne:
- rozwijanie umiejętności niezbędnych do nauki czytania
- nabywanie umiejętności czytelniczych dzieci
- wzmacnianie poczucia wartości i wiary we własne możliwości
Cele szczegółowe:
- rozpoznawanie literki „o” w wyrazach
- nabywanie umiejętności kreślenia kształtu litery „O”
- rozwijanie umiejętności wyrażania swoich emocje
- kształcenie kreatywności dzieci
Środki dydaktyczne:
kukiełka litery „O” na patyku, która może być wykonana z tektury lub z materiału, kartoniki z wyrazami, pudełko, chusta animacyjna, duży arkusz papieru z narysowaną sylwet litery „O” , bibuła, klej, materiał, kredki.
Metoda: czynna, zadaniowa
Formy organizacji pracy: z całą grupą, zespołowo
Przebieg zajęć:
- Nauczycielka pokazuje kukiełkę litery „O”. Razem z dziećmi omawia jej kształt i wyszukuj przedmioty podobne do litery „O”.
- Na dywanie nauczyciel rozkłada wyrazy. Zadaniem dzieci jest wyszukanie wyrazów z literką „O”. Dzieci odczytują wyrazy globalnie, a następnie wrzucają wyrazy do pudełka.
- Zabawa ruchowa z chustą animacyjna. Nauczycielka wrzuca do środka chusty kukiełkę litery „O”, a dzieci falują chustą. Gdy ocean jest spokojny – chusta jest nieruchoma, kiedy wieje wiatr – dzieci falują mocniej.
- Nauczyciel zachęca dzieci do kreślenia litery „o” w różnych sytuacjach np. na plecach koledze, na dywanie, w powietrzu.
- Zabawa ruchowa „Zabawa na piasku” – dzieci układają z ciał kształt litery „O”.
- Nauczycielka opowiada krótką historyjkę morską, a dzieci wyrażają okrzykami „ O” – zdziwienie, radość, smutek.
„Na statku płynącym do nieznanej wyspy panowała okropna nuda. Wszyscy się bardzo nudzili” – Nauczycielka pokazuje kukiełkę litery „ O” a dzieci mówią znudzonym głosem mówią „ O…..”
„Nagle zerwał się silny wiatr, a oczom dzieciom ukazała się nieznana wyspa” – Nauczycielka pokazuje kukiełkę litery „O” a dzieci mówią zdziwionym głosem „O…”
„Dzieci dopłynęły statkiem do brzegu i zaczęły się rozglądać. Bardzo im się tu podobało” – Dzieci na widok kukiełki mówią wesołym głosem „O…”.
„Nagle usłyszały dziwne dźwięk dochodzący z małej chatki, który bardzo ich przestraszył” – Dzieci mówią przestraszonym głosem „O…”
„Z chatki wyszedł wesoły pirat z ogromnym bębenkiem, który zaprosił dzieci do zabawy” – Dzieci na widok kukiełki wesoło mówią „O…”
- Nauczycielka dzieli dzieci na 2-3 zespoły. Na dużym arkuszu papieru dzieci ozdabiają literę „O” wg własnego pomysłu z wykorzystaniem bibuły, kredek, materiału.
- Wywieszenie plakatu z literką „O” w widocznym miejscu w sali.
Polecamy
- GeoGebra – poziom podstawowy
- Kompetencje kluczowe w realizacji podstawy programowej z matematyki w szkole podstawowej
- Uczymy pisania – kreatywnie, aktywnie, z humorem
- Trudne lektury na lekcjach języka polskiego
- Lekcja 4MAT – dotrzeć do każdego ucznia
- Komunikacja alternatywna i wspomagająca
- Kodowanie i programowanie w przedszkolu
- Kreatywne zabawy w przedszkolu