Nauczmy uczniów widzieć!
Nauczmy uczniów widzieć!
Autor: Piotr Bachoński
Piotr Bachoński – absolwent Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu – filologia polska; ukończył podyplomowe studia z informatyki, zarządzania oświatą oraz Podyplomowe Studia Liderów Oświaty; nauczyciel, wicedyrektor szkoły, ekspert ds. awansu zawodowego nauczycieli; uzyskał trzy certyfikaty trenerskie; prowadzi szkolenia, warsztaty, webinaria z zakresu motywacji, oceniania, wizualizacji, myślenia krytycznego; autor i opiekun e-kursów dla nauczycieli, w tym dla nauczycieli języka polskiego; realizuje procesy kompleksowego wspomagania szkół; prelegent konferencji SEO, OSKKO, międzynarodowej Konferencji TOC; publikował w „Dyrektorze szkoły”.
Nauczmy uczniów widzieć!
Wydaje się absurdalne? Jest wielka różnica między patrzeć a widzieć. Zainteresowanych odsyłam do świetnych książek: Dan Roam, Wszystko można narysować oraz Narysuj swoje myśli. W olbrzymim uproszczeniu, autorowi chodzi o to, że spostrzegania, jaka jest rzeczywistość trzeba się nauczyć i niewiele ma ono wspólnego ze zwykłym „gapieniem się”. Może więc warto w tym celu wykorzystać wakacje i ogłosić klasowy konkurs na najlepsze zdjęcie tego, o czym mówiliśmy w czasie lekcji: płaza, gada, turbiny wiatrowej, dzięcieliny, która rumieńcem pała, dworku, pałacu zamku, siarki, bazaltu… W końcu każdy przeciętny uczeń ma przy sobie cały czas telefon, a w nim aparat i pstryka, pstryka, pstryka…
A może… by tak sobie porysować?
Koniec roku szkolnego i wakacje to czas raczej relaksu niż wytężonej nauki. Można go spędzić jednak pożytecznie, rozwijając swoje umiejętności wizualizowania. Na rynku jest mnóstwo aplikacji graficznych płatnych i bezpłatnych, prostych w obsłudze i skomplikowanych. Ale tylko jedna wciela w życie ideę zawartą w doskonałej kreskówce z dawnych lat: Zaczarowany ołówek. To Autodraw. Aplikacja darmowa, niezwykle prosta w obsłudze i zawierająca w sobie narzędzie autodraw (od którego wzięła się nazwa całej aplikacji) – właśnie taki zaczarowany ołówek. Wystarczy zrobić kreskę, a program zacznie się domyślać, co mieliśmy na myśli i podpowiadać różne kształty. Z Autodraw każdy uczeń i nauczyciel narysuje wszystko!
Polecamy
- GeoGebra – poziom podstawowy
- Kompetencje kluczowe w realizacji podstawy programowej z matematyki w szkole podstawowej
- Uczymy pisania – kreatywnie, aktywnie, z humorem
- Trudne lektury na lekcjach języka polskiego
- Lekcja 4MAT – dotrzeć do każdego ucznia
- Komunikacja alternatywna i wspomagająca
- Kodowanie i programowanie w przedszkolu
- Kreatywne zabawy w przedszkolu