Jak pomóc dziecku polubić przedszkole?

Jak pomóc dziecku polubić przedszkole?

Autor: Ada Aleksiejew

Adriana Aleksiejew dyplomowany nauczyciel wychowania przedszkolnego, praktyk; certyfikowany edukator Froebel.pl, wykładowca uczelni wyższych, trener sensoplastyki, certyfikowany terapeuta ręki, autor licznych opowiadań, rymowanek, kreatywnych zabaw dla dzieci, twórca fanpage „Czarodziejski Pyłek”, współtwórca i autor wpisów na blogu „Ogród Pedagogiczny”, moderator grupy na Facebooku „Rodzice w akcji”, współautor zbioru bajek i opowiadań dla dzieci „Mała księga Wielkich bajek” Froebel.pl

Nasz skarb idzie do przedszkola – obawy rodziców

Już za chwilkę, już za momencik w przedszkolach, ale i w placówkach szkolnych pojawią się nowe dzieci. Jest to czas na rozpoczęcie wspaniałej przygody, ale również dość nerwowy okres w życiu rodziny. Pytania rodziców związane są z zachwianiem poczucia bezpieczeństwa, jakie towarzyszyło im poprzez ostanie lata. Dzieje się tak, ponieważ ich największy skarb – dziecko, rozpoczyna edukację przedszkolną/szkolną i w jego życiu pojawią się inne osoby, od których będzie zależny, ale i grupa rówieśnicza, która zacznie powoli oddziaływać na jednostkę. Niepewność rodziców udziela się dzieciom, które chłoną napiętą atmosferę.

By zmniejszyć uczucie lęku i niepewności u rodziców i dzieci, my, nauczyciele, przygotowujemy się do procesu adaptacji małych przedszkolaków, podczas którego powinniśmy postarać się zyskać zaufanie zarówno dorosłych, jak i dzieci. Aby tego dokonać, powinniśmy odpowiedzieć sobie na kilka pytań…

Co ułatwia, a co utrudnia adaptację?

Adaptację ułatwia:

  • racjonalne podjęcie decyzji,
  • pozytywne myślenie o placówce zaufanie do personelu),
  • wcześniejsze poznanie placówki przez dziecko,
  • wcześniejsze dostarczenie dziecku doświadczeń przebywania z innymi dorosłymi, bycia bez rodziców,
  • umożliwienie kontaktów z innymi dziećmi,
  • usamodzielnienie dziecka,
  • stopniowe przyzwyczajanie dziecka do placówki, towarzyszenie dziecku,
  • akceptacja dziecka i zrozumienie jego stresu, wspieranie go,
  • okazywanie spokoju, poczucia bezpieczeństwa podczas rozstania,
  • czas na bycie z dzieckiem po odebraniu go z przedszkola,
  • ujednolicenie rytmu życiu dziecka w domu i przedszkolu.

Doskonale wiemy, że przedszkolak zdecydowanie łatwiej przechodzi proces adaptacji, jeśli jest samodzielny. Jeśli dziecko potrafi poradzić sobie z mało skomplikowanymi czynnościami samoobsługowymi, tj. samodzielne jedzenie łyżką, mycie rąk, czynności higieniczne przy załatwianiu potrzeb fizjologicznych, zdejmowanie i ubieranie podstawowych części garderoby, rozpoznawanie swoich rzeczy wśród innych, w miarę rytmiczne chodzenie po schodach przy poręczy, znajomość swojego imienia i nazwiska – jego poziom stresu będzie zdecydowanie niższy.

Adaptację utrudnia:

  • niepewność decyzji prezentowana przez rodziców,
  • brak zaufania do placówki,
  • wyrzuty sumienia, niepokój, lęk, poczucie zagrożenia,
  • nieznajomość placówki,
  • brak dziecięcych doświadczeń społecznych w kontaktach z innymi dorosłymi i dziećmi,
  • nadopiekuńczość, wyręczanie dziecka w czynnościach związanych z samoobsługą,
  • straszenie przedszkolem, nauczycielami,
  • pośpiech, zdenerwowanie, zabieganie, brak czasu dla dziecka,
  • brak zrozumienia dla trudnych zachowań dziecka, obrażanie się na dziecko, odrzucanie.

Czasami rodzice nie zdają sobie sprawy z czynników, jakie utrudniają proces adaptacji ich dzieci, a więc naszą rolą, wychowawców, nauczycieli, jest im je przybliżyć.

Bardzo ważne jest, by uzmysłowić rodzicom, jak istotny jest odpowiedni ubiór w życiu przedszkolaka. A więc jak ubrać dziecko do przedszkola?

Ubranie przedszkolaka powinno być:

  • dostosowane do warunków pogodowych, bardzo ważne jest, by maluchy nie tylko nie marzły, ale również nie przegrzewały się,
  • wygodne i lekkie (niekrępujące ruchów),
  • lubiane przez malucha, a więc i funkcjonalne i proste w obsłudze, dostosowane do możliwości manualnych dziecka,
  • rzeczy powinny być podpisane, a przede wszystkim znane dziecku, zdecydowanie ułatwia to organizację podczas pobytu dziecka w przedszkolu.

A teraz kilka rad, które możemy podesłać rodzicom, aby wspólnie przetrwać proces adaptacji i wyjść z tego zwycięsko.

  • W początkowym okresie dobrze jest odbierać dziecko wcześniej.
  • Istotne jest wprowadzenie w domu rytmu jak najbardziej zbliżonego do dnia, jaki spędza w przedszkolu.
  • Mówienie dziecku szczerze, o której godzinie zostanie odebrane z przedszkola. Konieczne jest też dotrzymywanie słowa!!!
  • Nigdy nie wolno straszyć dziecka przedszkolem, gdyż to zwiększa jego obawę przed środowiskiem przedszkolnym.
  • Należy też przyzwyczajać dziecko do różnorodnych potraw, należy skończyć z rozdrabnianiem pokarmów.
  • Warto uczyć dziecko przestrzegania zasad i umów.
  • Konieczne jest przyzwyczajanie dziecka do wykonywania czynności samoobsługowych.

Najważniejsze: Stosujmy w przedszkolu krótkie pożegnania. Krótki komunikat, zapewnienie o miłości, o tym, że przyjdziemy i UŚMIECH.  Absolutnie nie wolno okazywać dziecku własnych rozterek.