Dwanaście aplikacji, które sprawią, że Twoja lekcja matematyki będzie bardziej ekscytująca. Subiektywny przewodnik
Dwanaście aplikacji, które sprawią, że Twoja lekcja matematyki będzie bardziej ekscytująca. Subiektywny przewodnik
Autor: Ryszard Markowicz
Nauczyciel matematyki i informatyki w szkole podstawowej i liceum, autor wielu publikacji, scenariuszy lekcji oraz artykułów publikowanych na międzynarodowych platformach edukacyjnych, m.in. Future Classroom Lab i teachwitheuropeana.eu; ambasador i koordynator krajowy międzynarodowych projektów edukacyjnych; uczestnik i prelegent wielu ogólnopolskich konferencji dla nauczycieli przedmiotów ścisłych w tym e-lab w ESA Transinne; współtwórca i nauczyciel w Centrum Nauk Ścisłych w Szczecinie oraz właściciel Centrum Nowoczesnej Edukacji, prowadzi zajęcia według autorskich programów nastawionych na rozwój kompetencji kluczowych oraz realizację Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ przy użyciu najnowszych technologii cyfrowych.
Niestety nie wszyscy kochają matematykę. Niektórzy uważają, że jest nudna, niektórzy, że trudna. Poprzez użycie technologii XXI wieku możesz sprawić, że każdy odkryje, jak bardzo interesująca może być matma.
W tym artykule pokażę Ci jedne z najbardziej interesujących aplikacji, których możesz użyć na lekcji z zastosowaniem cyfrowych technologii. Istnieje wiele takich aplikacji dla uczniów w każdym wieku. Mamy szczęście, ponieważ dzięki tym aplikacjom sprawimy, że uczniowie polubią matematykę prowadzoną w zabawny sposób oraz pomożemy im w wyrównaniu braków w umiejętnościach.
Większość tych aplikacji jest darmowych. Jedyna rzecz, którą musisz zrobić, to upewnić się, że Twoi uczniowie ściągną i zainstalują te aplikacje na swoich smartfonach lub komputerach.
Zatem to dzieła!
Subiektywny przewodnik po aplikacjach
GeoGebra to dynamiczny program matematyczny. Jest przeznaczony dla każdego poziomu edukacji, od początkującego do eksperta. Ta aplikacja łączy geometrię, algebrę, arkusze kalkulacyjne, wykresy, statystykę, analizę i rachunki w jednym przyjaznym dla użytkownika pakiecie. Społeczność GeoGebra rozwija się bardzo szybko i ma miliony użytkowników na całym świecie. Jest numerem jeden wśród dostawców dynamicznego oprogramowania matematycznego.
Geometry Pad to świetny sposób na naukę geometrii i ćwiczenie ważnych konstrukcji. To osobisty asystent w nauce geometrii. Uczniowie mogą z łatwością prezentować swoje konstrukcje geometryczne, wykonywać pomiary, korzystać z kompasu i eksperymentować z wieloma różnymi kształtami geometrycznymi. Ta aplikacja może być porównywana z programem GeoGebra i jest przeznaczona specjalnie do użycia na iPadzie i tablecie. Nasi uczniowie bardzo dobrze wiedzą, jak z nich korzystać. Być może my, nauczyciele, też możemy się czegoś od nich nauczyć.
Aby pomóc uczniowi nauczyć się matematyki, możemy skorzystać z aplikacji Photomath. Ta aplikacja ułatwi uczniom zrozumienie złożonych problemów matematycznych. Dzięki zeskanowaniu działania ta aplikacja pomaga natychmiast rozwiązać problem. Można to zrobić za pomocą aparatu na urządzeniu mobilnym. Po wyświetleniu wyniku, aplikacja podaje wyjaśnienia krok po kroku. Photomath objaśnia kroki obliczeń za pomocą animacji, tak jak robiłby to nauczyciel w prawdziwym życiu.
Aplikacja Khan Academy wykorzystuje instruktażowe filmy matematyczne, wprowadza ćwiczenia i ma spersonalizowany pulpit do nauki, dzięki czemu uczeń może uczyć się we własnym tempie w klasie i poza nią. Oprócz matematyki Khan Academy oferuje również naukę programowania, historii (sztuki), ekonomii i wiele innych. Wszystkie oferowane przez twórców treści są bezpłatne, aby zapewnić bezpłatną edukację na wysokim poziomie, każdemu i wszędzie. Khan Academy to organizacja non-profit, która współpracuje ze społecznością wolontariuszy i sponsorów na całym świecie.
Shapes 3D to aplikacja AR do nauczania geometrii. Możemy tworzyć różne bryły. Na początek wybieramy łatwy poziom i powoli budujemy coraz bardziej skomplikowane figury. To narzędzie poprawi umiejętności cyfrowe nauczyciela i zapewni możliwości pokazywania rzeczy, których nie można pokazać za pomocą fizycznych narzędzi w klasie.
Ta aplikacja jest przeznaczona dla dzieci w wieku 3 lat i starszych. Pomaga uczniom łatwo zrozumieć cztery podstawowe pojęcia matematyczne: odejmowanie, dodawanie, dzielenie i mnożenie. W tej aplikacji można znaleźć różne ćwiczenia i gry, stworzone, aby zapewnić dzieciom dużo frajdy przy uczeniu się matematyki.
Ta bezpłatna aplikacja matematyczna jest dostępna na prawie każdym urządzeniu. Oferuje ćwiczenia wprowadzające, skoroszyty, quizy, testy i kilka symulacji. Aplikacja jest podzielona na różne sekcje, więc w zależności od poziomu możemy wykonać określoną sekcję lub ją pominąć. Ponieważ jest to dostępne na prawie każdym urządzeniu, łatwo jest się uczyć się w dowolnym miejscu i czasie.
Jest to aplikacja dla uczniów szkoły podstawowej. Ponieważ jest ona skoncentrowana na uczniach, niewyobrażalnie motywuje ich do nauki. Oferuje ponad 3000 problemów matematycznych, które uczniowie mogą próbować rozwiązać dopóty, dopóki nie znajdą właściwego rozwiązania. Kiedyś była to tylko aplikacja internetowa, ale obecnie można jej używać na dowolnym urządzeniu.
Cuethink to innowacyjna aplikacja dla uczniów klas szkoły podstawowej.
Z jednej strony stara się zaangażować uczniów, którzy już dobrze sobie radzą, a z drugiej strony wspiera uczniów mających trudności matematyczne. Nauczyciele mogą przekazywać uczniom zadania matematyczne z tak zwanego „banku problemów”. Zadania są podzielone na różne poziomy trudności, dzięki czemu każdy uczeń rozwiązuje zadania na swoim poziomie. Uczniowie wykorzystują proces tworzenia i prezentacji swoich rozwiązań. Cuethink to społeczność, w której uczniowie mogą współpracować w wirtualnych grupach. Dzięki temu mogą uczyć się od siebie nawzajem.
Fluidmath jest jednym z pierwszych programów tego rodzaju. Narzędzie zostało stworzone do użytku na platformach Pen-Centric, takich jak tablety i tablice. Uczniowie i nauczyciele mogą w bardzo łatwy sposób tworzyć, rozwiązywać, rysować i animować problemy matematyczne i fizyczne. Nauczyciele mogą tworzyć dynamiczne materiały instruktażowe dla klas, a uczniowie otrzymują wsparcie w zrozumieniu pojęć matematycznych.
Twórca Rocket Math twierdzi, że uczniowie mają motywację, widząc własne postępy i osiągając sukces. Właśnie dlatego zaprojektował Rocket Math. Ta aplikacja matematyczna oferuje oparty na zabawie sposób nauczania matematyki. Program oferuje arkusz roboczy i grę online. Arkusz roboczy można wydrukować. Wydruki to „jednominutowe testy”, podczas których uczniowie pracują w parach i starają się rozwiązać arkusz tak szybko, jak to możliwe, jednocześnie poprawiając błędy. W grze online uczniowie muszą odpowiadać na pytania, wykorzystując posiadaną wiedzę do zaliczania misji. Im bliżej są celu, tym trudniejsze stają się misje. Gra online zapewnia natychmiastowe informacje zwrotne, więc interwencja nauczyciela nie jest już konieczna.
Narzędzie Desmos doskonale nadaje się do wykresów. Oferuje bezpłatny kalkulator graficzny, z którego mogą korzystać uczniowie z całego świata za darmo. Jest nawet dostępny dla uczniów niedowidzących. Oprócz kalkulatora oferuje także ponad sto cyfrowych aktywności, takich jak małe gry matematyczne.
Uczniowie mogą wykonywać te czynności lub nawet tworzyć własne. W ten sposób nauczyciele mogą zaoferować odpowiedni materiał, który będzie odpowiadał ich potrzebom.
To wszystko!
Omówiliśmy 12 aplikacji matematycznych, których my, nauczyciele matematyki, możemy użyć, ucząc swoich uczniów w innowacyjny sposób lub jeśli chcemy, aby uczyli się czegoś we własnym tempie, korzystając ze swoich zainteresowań i doświadczeń.. Gdyby mój nauczyciel matematyki korzystał z niektórych z tych narzędzi, ja i większość moich kolegów w szkole na pewno lubilibyśmy matematykę o wiele bardziej!
Udostępnij ten post swoim kolegom, nauczycielom matematyki, pomóż im w nauczaniu matematyki w innowacyjny sposób, angażujący wszystkich uczniów.
Zapraszam również do zapisania się na e-kurs GEOGEBRA – POZIOM PODSTAWOWY.
Sprawdź sam i razem zmieniajmy oblicze matematyki w szkole.
Polecamy
- GeoGebra – poziom podstawowy
- Kompetencje kluczowe w realizacji podstawy programowej z matematyki w szkole podstawowej
- Uczymy pisania – kreatywnie, aktywnie, z humorem
- Trudne lektury na lekcjach języka polskiego
- Lekcja 4MAT – dotrzeć do każdego ucznia
- Komunikacja alternatywna i wspomagająca
- Kodowanie i programowanie w przedszkolu
- Kreatywne zabawy w przedszkolu