Edukacyjne alter ego, czyli mówiące awatary na lekcjach (nie tylko) języków obcych
Edukacyjne alter ego, czyli mówiące awatary na lekcjach (nie tylko) języków obcych
Autor: Paulina Kuźmo-Biwan
Nauczycielka języka angielskiego, szkoleniowiec Kailean, trenerka kursów internetowych w FRSE w Warszawie oraz warsztatów Szkoły Uczącej Się w Centrum Edukacji Obywatelskiej; mentorka grup szkoleniowych Nauczycielskiej Akademii Internetowej; od wielu lat tworzy scenariusze szkoleń i kursy z zakresu wykorzystywania TIK (m.in. dla FRSE oraz European Schoolnet w Brukseli); autorka i współautorka publikacji związanych z realizacją projektów międzynarodowych, dydaktyką języka angielskiego oraz wykorzystywaniem TIK na lekcjach.
Cześć, mam na imię Jacek i lubię grać na komputerze.
Jestem Majka, mam dwanaście lat i chodzę do szkoły podstawowej.
Hej, jestem nauczycielką języka obcego i znudziły mi się standardowe formuły przedstawiania się uczniów na lekcjach, dlatego tym razem skorzystam z awatarów.
Awatary to cyfrowe reprezentacje użytkowników świata wirtualnego. Znamy je przede wszystkim z mediów społecznościowych, a ostatnio także z platform wykorzystywanych do nauki zdalnej. Okazało się bowiem, że do niektórych klas dołączyli nowi uczniowie – czasem były to zwierzęta, innym razem postacie z kreskówek albo gier wideo. Kasia z 5b ukryła się za grafiką puchatej lamy, a Marek z 4a był uśmiechniętą figurką korsarza z niezwykle popularnej gry Roblox.
Uczniowie lubią kreować swoje drugie ja w wirtualnym świecie. Czasem pomaga im to pokonywać barierę nieśmiałości, częściej wzbudza zaciekawienie, a zawsze jest formą dobrej zabawy. Pozwólmy uczniom na bezkarne ukrycie się za awatarem i przemyćmy w tej interesującej aktywności główne założenie lekcji – zachęcić uczniów do mówienia o sobie w języku obcym.
Kreator awatarów Voki to aplikacja do tworzenia mówiących postaci. Aby korzystać z darmowej wersji Basic, każdy uczeń powinien założyć konto, klikając LOG IN, a następnie SIGN UP na stronie głównej programu. Budowanie awatara jest niezwykle intuicyjne. Należy nacisnąć opcję CREATE i wybrać kolejno: postać, akcesoria (np. okulary, nakrycie głowy, ubrania itp.) i tło. Korzystając z ikony palety malarskiej, możemy zmienić kolor oczu, ust, włosów czy skóry dowolnej postaci.
Istotnym elementem, o którym należy pamiętać podczas procesu tworzenia awatara, jest to, aby unikać postaci i teł oznaczonych żółtą gwiazdką, ponieważ są to opcje płatne, dostępne dla użytkowników planu premium.
Po zakończeniu etapu angażującej zabawy, która stanowi niewątpliwą frajdę dla młodych artystów, przechodzimy do zadania głównego – nasz awatar będzie przemawiał. Pomysłów na to, o czym ma mówić, jest mnóstwo. Może się przedstawić, powiedzieć o swoich zainteresowaniach, może opowiedzieć o minionych wakacjach, rutynie dnia codziennego czy o tym, czego oczekuje w nowym roku szkolnym. Przyda się do utrwalenia struktur gramatycznych, leksyki, wybranych funkcji językowych czy nawet do odczytania napisanej pracy pisemnej. Po wybraniu ikony głośnika decydujemy, czy awatar ma odczytać wpisany przez nas tekst, czy też (co jest trudniejsze, ale i ciekawsze) ma mówić naszym nagranym głosem (symbol mikrofonu – RECORD YOUR VOICE). Co ważne, awatar może być z powodzeniem używany na języku angielskim, niemieckim, ale i na zajęciach z języka polskiego (z listy języków wybieramy wówczas POLISH).
Kiedy ukończymy pracę nad postacią, należy nacisnąć SAVE, nazwać postać, a następnie skopiować link do nagrania. Dobrym pomysłem jest też stworzenie awatarów w domu, a potem prezentowanie ich podczas lekcji.
No to cześć, mam na imię Paulina i życzę Wam tego, czego sami sobie życzycie w nowym roku szkolnym.
Polecamy
- GeoGebra – poziom podstawowy
- Kompetencje kluczowe w realizacji podstawy programowej z matematyki w szkole podstawowej
- Uczymy pisania – kreatywnie, aktywnie, z humorem
- Trudne lektury na lekcjach języka polskiego
- Lekcja 4MAT – dotrzeć do każdego ucznia
- Komunikacja alternatywna i wspomagająca
- Kodowanie i programowanie w przedszkolu
- Kreatywne zabawy w przedszkolu